Kwesta zamiast kwiatów - dobry początek na nowej drodze życia
2010/7/1 0:00:00
Ślub to wyjątkowy dzień, w czasie którego nowożeńcy mogą podzielić się swoim szczęściem z potrzebującymi. Z roku na rok w Polsce rośnie liczba par rezygnujących z kwiatów od gości na rzecz kwesty na cel charytatywny. Efekt takiej zbiórki jest zapewne bardziej owocny niż naręcza więdnących kwiatów.
Fundacja Świętego Mikołaja po raz pierwszy została zaproszona by kwestować na ślubie w 2005 roku. Podczas składania życzeń wolontariusze stanęli z puszką za parą młodą, która wcześniej uprzedziła swoich gości że nie chce kwiatów. Rodzina i przyjaciele państwa młodych nie byli więc zaskoczeni i podeszli z życzliwością dla zaproponowanego pomysłu. Nowożeńcy wybrali cel, na który chcieliby przeznaczyć zebrane pieniądze i zgodnie twierdzili: „Z kwiatów nie mielibyśmy takiej satysfakcji”. Dzisiaj Fundacja ma już za sobą kilkanaście podobnych zbiórek zakończonych sukcesem, bo zadowoleniem podopiecznych organizacji.
„Obserwujemy coraz większe zainteresowanie takim pomysłem. W wielu europejskich krajach takie kwesty ślubne mają bogata tradycję. U nas w czasach PRL ten zwyczaj odszedł w zapomnienie. Na szczęście powoli powraca. To miłe, że młodzi - w tym najważniejszym dniu swojego życia - pamiętają o potrzebujących. Goście - wbrew wyrażanym czasem obawom – podchodzą do sprawy bardzo pozytywnie i ze zrozumieniem. Myślę, że to dobry początek na nową drogę życia, ale i pokazanie ludziom, jak prosto i mądrze można pomagać” – mówi Michał Rżysko z Fundacji Świętego Mikołaja.
Para młoda, która zdecyduje się na zaproszenie wolontariuszy Fundacji Świętego Mikołaj na ślub, może - ale nie musi - wskazać konkretny projekt realizowany przez Fundację. Do wyboru są programy wspierające rodzinne domy dziecka i rodziny zastępcze, samotne mamy czy działania edukacyjne prowadzone w ramach kampanii i konkursu dla firm „Mama w pracy”. Kwestować może ktoś z rodziny lub przyjaciół, co może być mniej krępujące dla nowożeńców. Goście ślubni - w zamian za wsparcie Fundacji Świętego Mikołaja - otrzymują fundacyjne naklejki i raporty roczne podsumowujące działalność organizacji.
- Zachęcamy narzeczonych do organizacji kwesty podczas ślubu. Jest wiele organizacji, którym można zaoferować takie wsparcie. Przy okazji to szansa na popularyzowanie pozytywnych wzorców i idei pomocy potrzebującym - dodaje Michał Rżysko z Fundacji Świętego Mikołaja.
Fundacja Świętego Mikołaja od 12 lat organizuje kampanie społeczne. Najważniejsze akcje to:
• Grunt to rodzina – od 2004 roku Fundacja pomaga rodzinnym domom dziecka; • Dzień Papieski – we współpracy z Fundacją „Dzieło Nowego Tysiąclecia” organizowane są kampanie Dnia Papieskiego; • Mama w pracy – od 2007 roku Fundacja podejmuje działania mające na celu zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej sytuacji matek na rynku pracy; • Teologia Polityczna – rocznik wydawany przez Fundację Świętego Mikołaja. W ramach projektu prowadzony jest portal www.teologiapolityczna.pl, organizowane są debaty, spotkania i pokazy filmowe; • Pomóż dzieciom na Litwie! – seria trzech kampanii zorganizowanych na rzecz Polskiej Akcji Humanitarnej; • Bohaterowie naszej Wolności – kampania we współpracy z Ministrem Kultury Dziedzictwa Narodowego przeprowadzona dla uczczenia rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości; • Zobacz niewidome dzieci – cztery kampanie na rzecz Stowarzyszenia Tęcza; • Bóg się rodzi – pomóż samotnym matkom – kampania na rzecz Caritas Polska. • Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą – pięć kampanii na rzecz Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci Informacje o Fundacji: Fundacja Świętego Mikołaja od prawie dwunastu lat organizuje społeczne i kulturalne kampanie reklamowe. Najważniejsze 3 akcje to: • Grunt to rodzina – od 2004 roku Fundacja szerzy ideę rodzinnych domów dziecka; • Dzień Papieski – we współpracy z Fundacją „Dzieło Nowego Tysiąclecia” organizowane są kampanie Dnia Papieskiego; • Mama w pracy - celem inicjatywy jest zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej sytuacji matek na rynku pracy. W ramach projektu organizowany jest konkurs dla firm przyjaznych mamom; Fundacja zajmuje się badaniem i rozwiązywaniem skutków kryzysu solidarności z potrzebującymi, a w swojej pracy wykorzystuje techniki nowoczesnego zarządzania, marketingu oraz reklamy. Dotychczasowe dokonania Fundacji to: • 29 ogólnopolskich kampanii społecznych; • 35 mln zł zebranych na cele społeczne i charytatywne; • 6 dużych raportów z badań sytuacji i problemów trzech grup społecznych: samotnych matek, dzieci z rodzinnych domów dziecka i sytuacji mam w pracy; • 53 badania dotyczące znajomości problemów społecznych, wizerunku organizacji pozarządowych i odbioru kampanii społecznych przez Polaków; • 16 050 plakatów wielkoformatowych w największych miastach Polski promujących idee społeczne; • 6800 spotów reklamowych wyemitowanych w radio i telewizji zachęcających do przekazania pieniędzy na cele charytatywne; • 13 reportaży telewizyjnych na temat najważniejszych problemów społecznych występujących w Polsce; • kilkaset audycji i publikacji w prasie, telewizji, radio i w internecie; • 415 zrealizowanych przedsięwzięć edukacyjnych dla blisko 1000 dzieci z rodzinnych domów dziecka z całej Polski; • 35 konferencji, debat i pokazów filmowych; • kilkaset wizyt dentystycznych dla kobiet przebywających w domach samotnej matki w Brwinowie i w Laskach.
Fundacja Świętego Mikołaja w 2005 roku otrzymała nagrodę Pro Publico Bono w kategorii ochrony zdrowia, pomocy społecznej i charytatywnej za najlepszą inicjatywę obywatelską. Rok później, została laureatem nagrody TOTUS przyznawanej przez Fundację Episkopatu Polski „Dzieło Nowego Tysiąclecia” w kategorii „Propagowanie nauczania Ojca Świętego Jana Pawła II”. W 2008 roku Caritas Polska przyznał Fundacji nagrodę Ubi Caritas w kategorii współpraca.
Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »